Contoh Jurnal Untuk Penilaian Formatif
http://eprints.utm.my/11903/1/Pembinaan_Instrumen_Penilaian_Untuk_Menilai_Perisian_CDROM_Interaktif.pdf
Contoh Soalan Untuk Penilaian Formatif
![]() |
Borang penilaian perisian multimedia
KEMAHIRAN PERTUKANGAN PENDIDIKAN KHAS
(penilaian formatif PAKAR)
Nama Penilai : ______________________________________________________________
Jawatan :
______________________________________________________________
Tarikh :
___________________________________
![]() |
Arahan :
Pilih kenyataan yang anda rasa paling
tepat dan bulatkan skor yang disediakan pada setiap soalan yang disediakan.
Skor
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Sangat tidak
setuju
|
Tidak setuju
|
Kurang setuju
|
Setuju
|
Sangat Setuju
|
1.
Isi
kandungan
1.
|
Maklumat tidak terlalu
mendalam atau cetek
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2.
|
Maklumat yang
disampaikan tepat
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3.
|
Maklumat adalah sukar
untuk pengguna
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4.
|
Maklumat boleh
diaplikasikan dalam tugas harian
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5.
|
Maklumat dikaitkan
dengan pengetahuan sedia ada pengguna
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6.
|
Maklumat disusun dengan
teratur
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
7.
|
Contoh adalah mencukupi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
8.
|
Contoh yang diberi
adalah realistik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
9.
|
Bahasa penyampaian
mudah difahami
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
10.
|
Tiada kesilapan ejaan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2.
Strategi Pengajaran
11.
|
Objektif pengajaran
ditulis dengan jelas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
12.
|
Objektif pengajaran
boleh dicapai
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
13.
|
Objektif pengajaran
tercapai
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
14.
|
Objektif memberikan
arah tuju kepada pengguna
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
15.
|
Pengguna boleh memilih
menu dalam perisian dengan mudah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
16.
|
Pengguna boleh keluar
dari program pada bila-bila masa sahaja
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
17.
|
Penyampaian tersusun
rapi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
18.
|
Penyampaian sesuai
dengan gaya pembelajaran pengguna
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
19.
|
Penyampaian menarik
minat pengguna
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
20.
|
Program membantu
pembelajaran
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3.
Persembahan Pengajaran
21.
|
Rekabentuk skrin
menarik
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
22.
|
Teks jelas dan boleh
dibaca
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
23.
|
Grafik menarik dan
berkesan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
24.
|
Warna yang digunakan
berkesan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
25.
|
Audio yang digunakan
berkesan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
26.
|
Video yang digunakan
berkesan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
27.
|
Animasi membantu
pembelajaran
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
28.
|
Interaktiviti memadai
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
29.
|
Ikon yang perlu dipilih
adalah mudah difahami
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
30.
|
Ikon yang digunakan
adalah konsisten
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4.
Teknikal
31.
|
Perisian mudah
digunakan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
32.
|
Tiada gangguan teknikal
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
33.
|
Perisian sesuai dengan
komputer
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
34.
|
Perisian tahan lasak
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5.
Penilaian Umum
Sila tulis pendapat anda
berkenaan dengan perisian pembelajaran ini dalam ruangan yang disediakan.
a.
Sila beri ulasan ringkas sekiranya anda berpuas
hati atau tidak berpuas hati dengan penyampaian keseluruhan perisian
pembelajaran ini.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
b.
Sila berikan cadangan untuk menambahbaik dan
menjadikan penggunaan perisian pembelajaran ini lebih berkesan di masa akan
datang. Apa jua bentuk cadangan amat dihargai.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
~FMH MPT1203~
Terima kasih kerana sudi
meluangkan masa untuk menilai perisian ini.
No comments:
Post a Comment